Auta na CNG jsou ještě úspornější, než auta na LPG
CNG, v české verzi stlačený zemní plyn, v anglickém originále Compressed Natural Gas, slouží vedle LPG jako další alternativa pohonu motorových vozidel. Samozřejmostí je ekologicá šetrnost, na co však slyší spousta zákazníků, to je také výrazná ekonomická úspora. CNG nejsou však jen výhody...
Počet CNG automobilů se na světe pohybuje kolem 20 milionů, z toho v České republice můžete narazit jen na zanedbatelné číslo – 7000 takto upravených vozidel (z toho na CNG přibližně 2500). Kromě osobní dopravy se CNG využívá i v hromadné, tedy v případě městských autobusů.
Auto na CNG jako novinka? V žádném případně
Využívání stlačeného zemního plynu rozhodně není žádný výkřik módy a dočasná záležitost ekologických pomatenců. Využíval se totiž už v minulém století, konkrétně by se počátky daly najít kolem roku 1930. Ještě dříve probíhala celá řada pokusů a experimentů s využíváním plynu – od zemního, přes svítiplyn, důlní plyn (metan), dřevoplyn, kalový plyn, generátorový plyn,vysokopecní plyn nebo acetylén. První vozidla byla dokonce poháněna plynem, nikoliv benzínem či naftou.
Na počátku 90. let patřila Česká republika mezi země, kde probíhala nejaktivnější plynofikace. I když pomalu ustupovala z pozic, dnes je plyn jako palivo opět žhavým tématem. Tentokrát už to ale není kvůli výhodným přestavbám vozidel, ale přímo díky automobilkám, které už sami dávají možnost výběru tohoto paliva.
Výhody auta na CNG: cena i bezpečnost
- provozní náklady: plyn se do auta dostává nikoliv po litrech, ale po kilech. Kilo plynu pak odpovídá zhruba 1,5l benzínu. Propočty se pak dá přijít k výsledku, že CNG je nejlevnější možnou variantou na trhu. V závislosti na různých podmínkách se jezdí v průměru za 1,- až 1,40,- na jeden kilometr.
- ekologičnost: CNG využívají v současnosti hlavně ti, kdo se snaží prezentovat jakýsi zelený přístup k životu. Rozmach se však dá očekávat i mezi masovou společnost, a to bez ohledu na jejich ohledy k přírodě.
- pořizovací cena nového auta s CNG je srovnatelná s naftovým
- vysoká bezpečnost je dána kladením nekompromisních požadavků, rozhodně je pak nejvyšší mezi automobily využívajícími plyn
-
platba u všech čerpacích stanic probíhá na jednotnou kartu
Nevýhody auta na CNG: pokles výkonu a síť plnících stanic
- při použití CNG klesne výkon motoru o cca 5 – 10%
- nádrže na CNG zaberou místo, proto se musí počítat s menším zavazadlovým prostorem
- i když síť čerpacích (plnících) stanic stále roste, nenajdete je na každém rohu, tak jako běžné benzínky
- někdy může vzniknout problém s parkováním v podzemích garážích, kam tato vozidla nemusí být vpuštěna
- povinné jsou prohlídky a atestace palivové soustavy a nádrží
Dostupnost stanice CNG
Nejedná se tak ani o čerpací, jako o plnící stanice. Provozovatelů je několik a aktuální počet stanic se pohybuje kolem 50. Stále přibývají nové, avšak než se alespoň přiblížíme k číslu sousedního Německa, kde se nachází přes 900 plnících stanic, potrvá opravdu dlouho.
I když se plyn jako palivo do motorových vozidel stále potýká s nedůvěrou, není se čeho obávat. Testy jsou skutečně důkladné a bezpečnost podléhá těm nejpřísnějším měřítkům.
O tom, že se bude počet CNG automobilů rozšiřovat, svědčí i stále rostoucí popularita za hranicemi, včetně spousty projektů pro zdokonalování.
Diskuse k článku