Éra sprchových vaniček skončila, v koupelně vede podlahový žlab
Sprchové kouty s podlahovými žlaby se těší čím dál větší popularitě. Majitelé koupelen chtějí elegantní a zároveň praktické řešení a vaničky už nepotřebují.
Sprchové vaničky jsou za zenitem, tvrdí šéfka Alcaplastu
Koupelny s podlahovými žlaby už dávno nejsou jen doménou nejluxusnějších interiérů, v dnešní době jsou podlahové žlaby plnohodnotnou alternativou pro klasické vaničky. Může to potvrdit i Radka Prokopová, výkonná ředitelka společnosti Alcaplast, největšího výrobce sanitární techniky ve střední a východní Evropě. Interní statistiky její slova potvrzují. V posledních letech sleduje Alcaplast nárůst v prodeji podlahových žlabů o desítky procent.
„Sprchové vaničky tak, jak si je pamatujeme, jsou skutečně již minulostí. Podlahové žlaby zažívají neuvěřitelný boom. Aktuální čísla hovoří o tom, že zatímco v dřívějších letech vedly zvláště na východ od nás v prodeji žlaby plastové, kdy meziročně rostly třeba až o čtyřicet procent, v letošním roce se situace začíná obracet ve prospěch žlabů nerezových. Těm stabilně prodejnost stoupá," vysvětlila současnou situaci ředitelka Prokopová. Důvodů, proč podlahové žlaby postupně vytlačují dnes už zastaralé sprchové vaničky, je podle ní hned několik.
„V současnosti si především v západní Evropě, kam počítám i Českou republiku, razí cestu minimalismus, tedy žádné hrany či citelné přechody. Ve všem je důraz kladený na nenáročnost a plynulost. Obrovskou roli hrají design a trendy," přiblížila Prokopová. Podle ní v západních státech zájem hlavně o nerezové žlaby, které se mohou pochlubit zárukou až pětadvacet let.
„Poptávka stoupá především po luxusnějších materiálech, jakými jsou sklo nebo plné nerezové rošty či rošty pro vložení dlažby," doplnila ředitelka a spoluzakladatelka firmy, která patří mezi evropskou a světovou špičku ve výrobě a prodeji podlahových žlabů.
Na Balkáně i v jižní Evropě chtějí podlahové žlaby plastové
Každá země, do které Alcaplast vyváží své výrobky, má svá specifika a často úplný jiné požadavky na design koupelny.
„Kupříkladu jižní Evropa se vyznačuje konzervativnějšími zákazníky. Velký vliv na trhu mají firmy, vyrábějící sanitární keramiku. Právě ty se drží zpátky a nejsou příznivci výraznějších změn," řekla ředitelka Prokopová. Přestože jsou v koupelnách jižních zemí stále nejpopulárnější vaničky z litého mramoru, pomalu se začínají prosazovat i žlaby z břeclavského Alcaplastu, jenž v tomto odvětví udává trendy.
„Náš nástup v jižních zemích, tedy v Itálii, Portugalsku, Španělsku a Řecku, není tak prudký a plynulý jako třeba v Německu, České republice nebo v Polsku. Zákazníci dávají přednost ekonomičtějším variantám. V kurzu je plastový žlab APZ12. Pokud nerezový, pak výlučně s perforovanými rošty," upřesnila Prokopová a dodala, že řešení s podlahovými žlaby Alcaplast se obecně na jihu říká Italian Shower.
Se skoro stejným přístupem zákazníků jako v jižní Evropě se Alcaplast setkává i na Balkáně či v Maďarsku. „Země na Balkánském poloostrově preferují taktéž hlavně ekonomická řešení koupelen. A to jak pro vlastní potřebu, tak i v ubytovacích zařízeních jakými jsou hotely nebo penziony. Hlavními tahouny jsou tedy plastové žlaby, jichž prodáváme opravdu hodně. Čas od času nám však přijde i poptávka po naprostých designových výstřelcích," usmívala se výkonná ředitelka Alcaplastu.
Podlahové žlaby v Rusku - plast i zlato
Rusko a rusky mluvící země se od zbytku Evropy značně liší - prakticky zde neexistuje střední třída a velmi oblíbené proto jsou nejlevnější i nejluxusnější řešení. „Jsou zde typické výrazné rozdíly v životní úrovni obyvatel země. To se samozřejmě podepisuje i na prodejnosti našich žlabů. Na jedné straně jsou favority plastové žlaby s kombinovanou zápachovou uzávěrou, na straně druhé hrají prim žlaby nerezové, často ve zlatém provedení nebo v provedení antik-bronz," nastínila Prokopová společenské poměry jednoho z největších odběratelů svých výrobků.
V bohatých asijských státech, mezi něž se řadí Dubaj, Spojené arabské emiráty nebo Katar, se spokojí jen s koupelnovými řešeními nejvyšší kvality. Upřednostňují tak hlavně žlaby nerezové. „Velmi zajímavým a těžko uchopitelným trhem je potom sever Evropy – tedy skandinávské země. Oproti ostatním vyspělým zemím Evropy je zde velmi náročné prosadit se," nechala se slyšet ředitelka Prokopová.
Nerezové podlahové žlaby, pocházející z dílny společnosti Alcaplast, se vyznačují dokonale čistitelným sifonem se zdvojenou zápachovou uzávěrou. Díky nízké stavební výšce vyhovují nejvyšším nárokům na zabudování. Vyrábějí se ve variantách pro perforovaný nebo plný rošt či pro vložení dlažby. A to i v atypických délkách až do 2, 20 metrů při průtoku neuvěřitelných sedmdesáti litrů za minutu (standard je okolo padesáti litrů za minutu).
Diskuse k článku