Jak dlouho trvá vyřízení hypotéky? Podrobné informace
Otázka za zlatého bludišťáka. Jak dlouho trvá vyřízení hypotéky? Záleží na tolika proměnných, že dát konkrétní odpověď je velice obtížné. Jde o hypotéku ke koupi, chcete stavět nebo snad vyplatit spolupodílníka? Žádáte sami, s pomocí realitní kanceláře či makléře? I když se každá hypotéka liší, jsou konkrétní kroky, které budete muset při žádosti o hypotéku podstoupit. Jaké to jsou a jak je urychlit?
Je na vás, prodejci, úřadech a vybrané bance, jak dlouho bude vyřizování trvat. Někdy se vše stihne za měsíc, někteří nešťastníci si klidně počkají půl roku. Obvykle se však dá vše vyřídit za dva měsíce. Kupujete nemovitost a chcete vědět, jak obvykle vypadá schvalovací proces banky a co ho může zdržet? Připravili jsme pro vás podrobný seznam kroků, co plynou z žádosti o hypotéku.
Žádost o hypotéku
1. Seznámení se s bankou
Jakmile sepíšete návrh kupní smlouvy s prodejcem, důkladně prostudujete aktuální srovnání hypoték a vyberete si konkrétní nabídku, můžete se vydat na pobočku vybrané banky či o vše požádat online. V prvním momentě si vás banka musí prověřit. Je nutné tedy prokázat svou totožnost pomocí alespoň dvou platných dokladů. Při podávání žádosti proto mějte u ruky kopii občanského průkazu a například pasu.
Zde se může vyskytnout komplikace, pokud nejsou doklady platné či se změnily údaje a je nutné průkazy totožnosti obměnit. Jinak není problém tento krok sfouknout téměř okamžitě.
2. Vyhodnocení bonity
Při tomto kroku se bude poskytovatel hypoték ptát, zda jste dostatečně úvěruschopný žadatel. Aktuálně například platí pro banky doporučení, že výše všech vašich měsíčních splátek nesmí přesáhnout 45 % z čistého měsíčního příjmu. Banka v tomto bodě tedy kontroluje vaše závazky, úvěrovou historii, záznamy v registrech a příjmy. Mějte proto u ruky potvrzení o výši pracovních příjmů od zaměstnavatele, případně buďte schopni doložit ostatní příjmy například v podobě rodičovské. Jste-li držitelem živnostenského listu, budete požádáni o daňová přiznání a potvrzení o bezdlužnosti.
V tomto bodě záleží, jak rychle dokážete od zaměstnavatele získat potvrzení či jinak prokázat příjmy. Pokud máte vše připravené při oslovení banky, může kontrola úvěruschopnosti proběhnout bez komplikací rychleji, než řeknete „vyhodnocení bonity“. Situaci zbrzdí záznamy v registrech či špatná úvěrová historie, kdy banka místo automatického vyhodnocení, bude nucena vše zvážit individuálně.
3. Odhad nemovitosti
Ještě, než vyrazíte s kůží na trh, pořiďte si výpis z katastru a nabývací titul k nemovitosti. List vlastnictví získáte jednoduše online na webu ÚZK, pokud máte štěstí, najdete zde i digitalizovaný nabývací titul. Jestliže se jedná o starou nemovitost, co naposledy měnila vlastníka ještě v době předpočítačové, budete nuceni zajít na místní katastr nebo vymámit nabývací titul z aktuálního majitele. Nemovitost zároveň přijede okouknout smluvený odhadce banky.
Odhad nemovitosti může trvat tři dny i staletí. Standardně však získáte odhad za týden či dva. Záleží na vytíženosti odhadce. Ke komplikaci dojde, pokud stanoví menší cenu, než na jaké jste domluvení s prodejcem.
Schvalovací proces
1. Kontrola údajů
Po dodání žádané dokumentace, začne instituce procházet a kontrolovat vyplněné údaje. Odpovídá vše právní a finanční realitě? Utáhnete úvěr? Schvalovací proces trvá 1 až 3 dny, pokud nenajde banka nějakou nesrovnalost.
Opravy a další kontroly údajů klidně zaberou bance i týdny. Pokud si budete papíry přehazovat jako horký brambor, pak si rozhodně počkáte. Vyplňte proto vše s odborníky, co vám poradí, jak mít dokumentaci správně hned napoprvé.
2. Návrh smlouvy o hypotéce
Jakmile je banka se vším spokojená, přednese vám návrh na smlouvu o hypotečním úvěru. Je jen na vás, zda couvnete. Pokud si půjčku rozmyslíte, bude vám dokumentace vrácena a informace o nedotažené žádosti o hypotéku zanesena do vašeho registru úvěrů. Kývnete-li na nabídku, instituce vypracuje nutné smlouvy. Vyžádejte si, aby vám byly zaslány na e-mail a vy měli šanci si je v klidu zkontrolovat. Jelikož se jedná o velké rozhodnutí, zeptejte se na radu i právníka.
3. Podpis smlouvy a čerpání
Ještě, než vám bude uvolněn úvěr, musí být dodána kopie podepsané kupní smlouvy a zástavní smlouva k nemovitosti vložena do katastru, aby banka věděla, že má své peníze pojištěné. V tento moment už nejsou finance většinou v bankovním trezoru, ale drží je úschovna, dokud není vše vyřízeno. Záleží, jak napilno mají zrovna úředníci na příslušném katastru.
A to je vše. Celý proces obvykle zabere dva měsíce.
Diskuse k článku