Síť rychlodobíječek roste – na dobití auta stačí pauza na kafe
Elektromobily v Česku zatím tvoří mezi všemi auty jen menšinu. Elektromobilní infrastruktura se ale rozšiřuje a počet veřejných dobíjecích stanic dosahuje téměř tisícovky. Na větší rozšíření elektromobilů, které prostě přijde, bude Česko docela dobře připravené. Kolik stojí ultra rychlé dobíjení elektromobilů a jak funguje dobíjecí roaming?
Podle statistik Ministerstva průmyslu a obchodu ČR bylo v Česku ke konci října tohoto roku v provozu více než 1200 veřejných dobíjecích stanic s téměř dvěma a půl tisíci nabíjecích bodů. Pro srovnání, běžných čerpacích stanic s benzínem a naftou jsou u nás zhruba 4 000. Houstne také síť rychlodobíjecích stanic, které zvládnou dobít elektromobil na dalších asi 200 km jízdy přibližně za deset minut.
Na dobití akumulátoru stačí deset minut
Na rozdíl od běžné dobíjecí stanice nebo domácího wallboxu dobíjí rychlodobíjecí stanice elektromobil stejnosměrným proudem o vysokém výkonu. Tento typ stanic v ČR nejčastěji nabízí výkon 50 kW, což je hodnota, kterou většina v současnosti vyráběných elektromobilů dokáže využít na maximum.
Takzvané ultra rychlé dobíjecí stanice pak mohou auto dobít výkonem 175 kW a více. V takovém případě je dobití moderního elektrického auta záležitostí zhruba deseti minut a během této doby se akumulátor vozu dobije z 20 % na přibližně 80 % své kapacity. Další dobíjení na plnou kapacitu pak sice trvá déle, ale u rychlodobíječek se s ním ani moc nepočítá. Auto díky nim získá zásobu energie třeba i na 250 km a více. Vysoce výkonné a ultra rychlé dobíjecí stanice sice využijí jen některé elektromobily, jako je například Tesla model 3 nebo Audi e-tron, lze však očekávat, že nové modely elektromobilů budou ultra rychlé dobíjení podporovat.
Proč jsou rychlodobíjecí stanice důležité
Podle dat Ministerstva dopravy ČR jezdí nyní v Česku něco málo přes deset tisíc elektrických aut. Ve srovnání s množstvím běžných vozů na benzín, naftu nebo plynná paliva jde jen o nepatrný zlomek. Mohlo by se proto zdát, že budování nákladné sítě dobíjecích stanic je pro tak málo uživatelů zbytečné. Opak je ale pravdou. „Rozvoj potřebné infrastruktury musí předcházet pozvolnému, ale v současnosti už jistému zvyšování počtu elektrických aut na českých silnicích. Nesmí se prostě stát, že majitelé elektromobilů budou čekat fronty na dobíjení,“ popisuje nutnost rozvoje sítě dobíjecích stanic Jakub Kott, koordinátor provozu dobíjecích stanic společnosti E.ON.
Kolik stojí dobíjení na rychlodobíječce?
Ultra rychlé dobíjení elektromobilů něco stojí a dá se říci, že všichni poskytovatelé veřejného dobíjení mají cenovou politiku nastavenou tak, že vysokému výkonu odpovídá i vyšší cena za kilowatthodinu. Výhodnější ceny pak samozřejmě mají zákazníci registrovaní u daných poskytovatelů. Například zákazníci v systému E.ON Drive mohou „tankovat“ elektřinu u DC dobíječek za 11,90 Kč/kWh a v ultra rychlé dobíječce za 14,90 Kč/kWh. Neregistrovaní zákazníci mají dobíjení dražší, třeba v síti ultradobíječek IONITY zaplatí neregistrovaný elektromobilista 21 Kč/kWh.
Stále častěji se uplatňuje dobíjecí roaming, kdy je pomocí čipové karty jednoho dodavatele možné dobíjet auto i ve stanicích konkurenčních sítí. Například zákazníci registrovaní v systému E.ON Drive mnohou pomocí své čipové karty dobíjet také ve stanicích provozovaných společnostmi ČEZ, PRE a též u stanic IONITY. Co je ale neméně důležité, brzy by mělo být možné dobíjet libovolně ve všech evropských stanicích sítě E.ON Drive.
Diskuse k článku