Práce z domu. Jak je možné, že ji ostatní zvládají efektivně?
Někdo má v domě nebo v bytě dostatek prostoru pro to, aby si zařídil pracovnu jako samostatnou místnost, jiní se snaží vytvořit si příjemný pracovní…
TIP 1: Zařiďte si koutek, kde budete jen pracovat
Někdo má v domě nebo v bytě dostatek prostoru pro to, aby si zařídil pracovnu jako samostatnou místnost, jiní se snaží vytvořit si příjemný pracovní koutek, který je součástí třeba obýváku nebo ložnice. Každá z možností má své výhody a nevýhody, v obou případech je ale důležité si místo dobře zařídit podle těchto pravidel:
- Stůl nestavte zády ke dveřím, ale čelem nebo bokem. V případě hluku přicházejícího z domu nebudete mít tendenci se neustále otáčet a kontrolovat, jestli někdo nepřichází.
-Místo zvolte tak, aby mělo dostatek světla, ale zároveň vám slunce nesvítilo přímo do počítače. Denní světlo je pro práci nejpříjemnější, je proto vhodné stůl umístit blízko okna. Vyzkoušejte ale, zda vám světlo nesvítí přímo na obrazovku, případně vybavte okno žaluziemi.
- Ideální je mít od stolu výhled, který vás nebude ani deprimovat (pohled na bílou zeď), ani rozptylovat a demotivovat (pohled na gauč s televizí). Pokud stavíte stůl ke zdi, umístěte na ni nástěnku nebo nenápadný obrázek.
- Pracovní stůl doplňte policemi a organizéry, které vám umožní mít po ruce různé dokumenty a kancelářské pomůcky.
TIP 2: Vybavte si koutek nebo místnost stejně jako kancelář
Abyste se cítili jako v práci, je dobré si zařídit koutek pohodlně a příjemně, ale také prakticky. Je dobré mít po ruce všechno možné vybavení stejně jako v kanceláři. Pokud přemýšlíte, co se vám může hodit, pomůže vám náš seznam:
- Kancelářský nábytek: prostorný kancelářský stůl a ergonomická židle, na které se vám bude pohodlně sedět celý den.
- Elektronika: počítač nebo notebook můžete doplnit druhým monitorem, nezapomeňte také na klávesnici a myš, s níž se vám dobře pracuje.
- Tiskové a kopírovací zařízení: pokud potřebujete jednou za čas něco tisknout, kopírovat nebo skenovat, oceníte menší domácí multifunkční tiskárnu, která nezabere mnoho místa.
- Kancelářský papír: nezapomeňte také na dostatečnou zásobu papíru, který můžete využívat do tiskárny i na tvorbu poznámek.
- Archivační pomůcky: nejčastěji se v domácích kancelářích využívají různé šanony a jiné pořadače, díky kterým se vaše pracovní místo nepromění v papírový chaos.
- Kancelářské potřeby: barevné zvýrazňovače, propisky, štítky, sponky, složky, poznámkové bločky a jiné. Sortiment je opravdu široký a ačkoli se většinou jedná o drobné levné předměty, jejich přínos je při práci neocenitelný.
Vše si můžete objednat na jednom místě na webu officedepot.cz, ať už potřebujete kvalitní stůl nebo papír do tiskárny. Díky dodání do druhého dne proměníte své pracovní místo v profesionální kanceláře během jednoho dopoledne.
TIP 3: Stanovte si denní rytmus
Rutina je důležitá a o to víc, když v jednom prostoru pracujete, odpočíváte i trávíte čas s blízkými. Za pomoci různých rituálů se vám bude lépe strukturovat den a snadněji se namotivujete k práci. Například ráno je dobré se podobně jako při odchodu do kanceláře upravit, převléct se z pyžama, vyčistit si zuby a nasnídat se, až poté usednout za pracovní stůl. Oběd si vždy připravujte v podobný čas, do té doby se nerozptylujte a věnujte se práci.
Pracovní den můžete ukončovat například úklidem pracovního stolu, vypnutím veškeré elektroniky a revizí odvedené práce. Můžete se také převléknout do jiného oblečení. Během dne se pokoušejte neodbíhat od svých povinností. Pokud vás okolní zvuky rozptylují, zkuste se odpojit od okolního prostředí například použitím sluchátek, do kterých si pustíte nenápadnou (nebo naopak výraznou motivující) hudbu.
Pokud nevíte, co si při práci pustit, můžete se podívat na oblíbené playlisty digitálních nomádů
Diskuse k článku