Ne vždy se dílo povede: reklamace u řemeslníka
Od řemeslníků každý očekává perfektně odvedenou práci bez chybičky. Že se ale někdy něco nepovede, to se stává. Horší případy jsou však ty, kdy je práce odfláknutá, nepovedená a kvůli zfušovanému výsledku se může zastavit celý projekt. Pro takový případ je dobré vědět, co dělat, protože i práce řemeslníka se dá reklamovat.
Zdění, výměna oken, instalatérské nebo klempířské práce, rekonstrukce koupelny…vždy je potřeba mít po ruce šikovného řemeslníka. Na reklamaci jeho práce máte samozřejmě nárok, ovšem nepočítejte s tím v případě, že půjde o práci takzvaně na černo. Základem je totiž dobře sepsaná smlouva.
Reklamace řemeslníka: jak postupovat
Záruční doba menších oprav nebo úprav je tři měsíce, u stavebních prací pak máte až rok a půl. Pokud bude řemeslník pracovat na smlouvu o dílo, pak z její podstaty plyne záruční lhůta šesti měsíců. Jestliže tedy nejste spokojeni, sepište reklamaci písemnou formou. Na její vyřízení má řemeslník 30 dnů a výsledkem by měla být oprava, úprava nebo odstranění vad.
Aby nedocházelo k nedorozuměním, je lepší jim rovnou předcházet. Proto práci průběžně kontrolujte. Častým problémem bývá i navýšení ceny bez předchozí konzultace, což může být také důvod k reklamaci. I tady je potřeba mít vše písemně, s kalkulací provedenou předem půjde i tato stížnost snáze. Ne vždy jde udělat přesnou cenu, trvejte však alespoň na odhadu, jenž by ve finále neměl být navýšen o více než 10%. Pokud nebudete spokojeni, můžete okamžitě odstoupit od dohody.
Jak správně sepsat smlouvu
Jak bylo řečeno hned v úvodu, základem úspěchu reklamace je dobrá smlouva, samozřejmě férová pro obě strany.
Smlouva je ošetřena jak obchodním, tak občanským zákoníkem. Pro nepodnikatele se jako nejjednodušší možnost jeví „smlouva o dílo,“ v níž bude možnost reklamace řádně ošetřena, obvykle jako samostatný bod. Každá taková smlouva pak musí obsahovat:
- co nejkonkrétněji určený předmět
- časový horizont, v němž má být úkon proveden
- cenu
- jakost a rozsah díla
Písemnost lze doplnit o práva a povinnosti obou zúčastněných stran, složení zálohy, odpovědnost a v neposlední řadě i sankce.
Reklamační protokol
Při pochybení nebo vadě je potřeba sepsat reklamační protokol, v němž musí být důkladně popsáno, kde je chyba. Nesmí chybět datum a podpisy obou stran.
Rozhodně se nebojte být důslední a na svých právech trvejte. Reklamace nezdařeného díla je možná trochu neobvyklá, ovšem nikterak výjimečná. V případě, že jste s reklamací neúspěšní a nikdo se nemá k vyřízení, můžete se obrátit na živnostenský úřad, který má možnost nezodpovědnému řemeslníkovi pozastavit živnost. Krajní možností je pak i soudní cesta.
Diskuse k článku