Elegantní brněnská dáma Vila Spitzer láká na Architektonickou stezku
Hudbě vládl charleston, brněnský průmysl ochromilo oslavanské povstání a město se utěšeně rozrůstalo funkcionalistickou architekturou. Eleganci do ní vnesl Emerich Spitzer, autor bílé krásky ze Stránic, která i dnes díky rekonstrukci majestátně pozoruje okolí z Havlíčkovy ulice. Vila Spitzer prošla v novém miléniu rekonstrukcí a pohled na ní je tak potěšující.
Imrich (nebo chcete-li Emerich) Spitzer
Životní příběh Emericha Spitzera začíná v roce 1897 v Budapešti. Tam absolvoval střední školu a po ní zamířil do světa, i když ne zase tak daleko. Významnou zastávkou se stala dvě města, která k sobě mají blízko nejen na mapě: Bratislava a Brno. Jako památka na něj zůstaly ve městech stavby s charakteristickými funkcionalistickými prvky.
Brněnská éra
Na jih Moravy ho přivedla, jak jinak, než studia. Absolvoval Německou vysokou školu technickou, po níž zamířil znovu do Bratislavy, aby se však do moravského města mohl následně vracet. A to několikrát a vždy s příjemným výsledkem.
Oblé nároží a výrazná okna Vily Spitzer
Každý architekt má svůj oblíbený prvek, něco, čím se snadno odliší od jiných. Pro někoho tuto funkci plní netradiční materiál, specifické členění nebo jako v případě Spitzera výrazný tvar. Nejde však o žádnou extravaganci, ale zaoblené nároží. Použil jej u něk
olika rodinných domů a vil, stejně jako arkýře, výrazné balkony nebo předsazená okna.
Vilu na Havlíčkově ulici obývali manželé Sedlákovi společně s jejich dcerou a jejím manželem. Dcera Marie si v suterénu zbudovala módní salon, což se k jednomu z nejelegantnějších domů tehdejší doby bezesporu hodilo.
Původní dispozice odpovídaly vile, avšak konečná podoba se od úmyslu lehce lišila.
Nedávná rekonstrukce
Nový majitel tzv. vila domu se v roce 2002 rozhodl pro rekonstrukci. Zevrubná obnova trvala dva roky a podílel se na ní ateliér Tišnovka. Každý kout zůstal přesně tak, jak byl původně zamýšlený a zbudovaný. Ke změnám nedošlo ani v detailech, takže ocelové a dřevěné výplně oken zůstaly netknuty a navíc se obnovila vnější barva. Také ta byla také specifická a její lehce modrý nádech vyčleňoval dům z řady dalších vil.
Vila Spitzer podstoupila při rekonstrukci mnohé úpravy. Architektonický skvost byl repasovaný, obnovený, doplněný do nejvyššího standardu moderní doby. Použito bylo ušlechtilých materiálů (teraco, travertin,světlá žula, mramory v interieru, pasířské repase bílého kovu a nové výrobky chromované původní suterénní dílna kloboučnictví se samostatným vstupem byla přestavěná na garsoniéru dcery a nově byla zprovozněná plochá střecha s horní úrovní pobytovou a nižší zelenou.
Zahrádku kolem domu obíhá replika drátěného plotu, jaký byl u původní stavby. Zajímavé prvky jsou uchovány také v interiéru: stylové židle a stolek z dílny Ludwiga Miese van der Rohe.
Bratislavský Obchodní a obytný dům Manderla
Bratislava, město Spitzerovi zaslíbené
Ve městě na Dunaji nese Spitzerův rukopis několik vil a domů. Na stavbách spolupracoval s Josefem Konradem, odvážným experimentátorem a průkopníkem, který vyzbával minimalismus v interiérech. V jejich spolupráci se promítl směr Bauhaus.
Jako maďarský rodák měl ke Slovensku blízko. Proto v Bratislavě najdete
Emerich Spitzer se v Brně podepsal ještě pod další stavby. Přesněji se jedná o nájemní domy na ulicích Kondlerova a Herfertova.
Emerich Spitzer na Slovensku
Bratislava
- Vila dr. Pollaka (Partizánska 3)
- Vila ředitele Molnára (Vlčkova 1)
- Grémium bratislavských obchodníků – s J. Konradem (Gorkého 11)
- Rodinný dům (Na Brezinkách 8)
- Výškový dům Rudolfa Manderla (spolupracoval s Ch. Ludwigem a A. Danielisem; Nám. SNP)
Piešťany
Emerich Spitzer se podílel na několika domech ve slovenském lázeňském městě. Jeho vliv je znatelný na některých sportovištích, lázeňských domech, úřadech nebo koloniálech.
Brněnská architektonická stezka
Severozápadně od centra Brna leží nenápadná čtvrť Stránice. Schovaná za Žlutým kopcem a pod Kraví horou ukrývá ve svých ulicích vyšperkované vily z období funkcionalismu. Vládl Brnu na přelomu 19. a 20. století a dnes jej připomene třeba i rychlá procházka po ulicích v rámci takzvané Brněnské architektonické stezky.
Na některých vilách je jasně znatelný i vliv purismu. Úsilí o stylovou čistotu tvorby dnes připomínají vily bez zdobnosti, strohými a ostrými liniemi. Vyniká samotná konstrukce, barva a struktura stavebního materiálu. Dosáhnout výsledného díla s pomocí minimálních prostředků.
Purismus tak ovlivnil celý směr funkcionalismu a řadu architektů, včetně těch světově proslulých. Na počátku to byl Le Corbusier, k jehož dílu vuhlížela řada funkcionalistů a on sám jim položil základy.
Foto: bam.brno.cz, tisnovka.cz, riowang.blogspot.com
Diskuse k článku